resortní organizace
Přizpůsobení dostupnosti

Horní Malá Úpa

Informační centrum, Horní Malá Úpa – NS Jelení – Žlutá cesta – Pivovar Trautenberk

náročnost: malá

Trasa začíná u informačního centra na Pomezních Boudách v Horní Malé Úpě. Zde se můžete zastavit pro razítko do svého turistického deníčku, ale také si prohlédnout stálou expozici o historii Malé Úpy a Krkonoš.

Od infocentra půjdete asi 70 m směrem k hranicím s Polskem a zahnete vlevo k lyžařskému areálu Skimu. Projdete skiareálem a vydáte se vlevo do lesa po červeně značené turistické cestě Česko-polského přátelství, která byla zřízena v roce 1962 po uzavření mezinárodní smlouvy. Tato hřebenová trasa dlouhá 28 km vede ze západních Krkonoš z rozcestí pod Tvarožníkem po státní hranici České republiky a Polska nebo v její blízkosti přes vrchol Sněžky až do východních Krkonoš k hraničnímu přechodu Pomezní Boudy.

Na okraji lesa zároveň začíná Naučná stezka Jelení. Naučná stezka s pěti zastaveními dlouhá 3 km vám prozradí mnoho zajímavých informací o jelenech v Krkonošském národním parku. Během cesty se dozvíte, proč lesníci v Krkonoších ročně uloví 350 jelenů, proti komu se v Krkonoších staví ploty, proč jste ještě v Krkonoších v zimě nepotkali jelena nebo jak jelen tvaruje bonsaj. Cesta vede bujným krkonošským lesem, asi po 700 m na rozcestí pokračuje vlevo stále po červeně značené trase. Na cestě se můžete zastavit u přístřešku, dát si svačinu a podívat se na mapě Krkonoš, kudy půjdete dál. Po krátké pauze budete pokračovat dál cestou lesem, která zhruba po 900 m mírně klesá a dovede vás k rozcestí Nad Sovím sedlem. Zde se červená turistická trasa setkává s modrou turistickou trasou. Odtud pokračujete rovně po červené přes Soví sedlo, odkud vede černá turistická trasa do polského města Karpacz. V tomto úseku trasy na česko-polské hranici se vám otevírají výhledy na polské Krkonoše, na Svorovou horu i na Sněžku. Zhruba po 500 m od Sovího sedla dorazíte k horské turistické boudě Jelenka, kde končí Naučná stezka Jelení, ale rozhodně tu nekončí vaše dnešní cesta.

Pár kroků od horské boudy Jelenka, kterou v roce 1936 nechal postavit Jaromír Czernin-Morzin, byl vybudován Emmin pramen – pojmenovaný po Jaromírově babičce. Od horské boudy pokračuje cesta Česko-polského přátelství až na Sněžku. Vy se však od Jelenky vypravíte po žluté turistické trase, která vás zavede zpět na Pomezní Boudy. Žlutě značená asfaltová cesta, sjízdná i na kole, se klikatí lesem k rozcestí Pod Jelenkou zhruba 1,7 km. Od rozcestí cesta pokračuje ještě asi 500 m lesem a potom vás mezi loukami a boudami dovede k hlavní silnici asi 100 m od informačního centra, kolem nějž dojdete k Pivovaru Trautenberk. Pivovar byl vybudován v roce 2015 ve sklepení bývalé Tippeltovy boudy, později známé jako hotel Družba. Krkonošská voda, žatecký chmel, kvalitní slady a zkušení sládci, to je záruka výborné chuti piva Trautenberk. Pivo se tu vaří bez pasterizace a filtrování, je osvěžující, řízné a hořké tak akorát. Vybrat si můžete spodně kvašenou světlou 11°, spodně kvašenou polotmavou 13°, svrchně kvašenou APA 14°, svrchně kvašenou tmavou 13° nebo další sezonní speciály. V místní restauraci si také můžete dát k pivu některou z krkonošských specialit. Pokud se vám putování okolím Horní Malé Úpy zalíbilo natolik, že už přemýšlíte o dalším výletu, můžete se tu i ubytovat a hned další den vyrazit za dobrodružstvím.