resortní organizace
Přizpůsobení dostupnosti

Pec pod Sněžkou

IC Správy KRNAP – Modrý důl – Obří důl – kaplička v Obřím dole – NS Mrtvé stromy v živém lese – Pecký pivovar – IC Veselý výlet

Kaplička v Obřím dole.

náročnost: střední

Pec pod Sněžkou je jedno z významných horských středisek obklopené nejvyššími krkonošskými vrcholy. Město s bohatou hornickou a dřevařskou historií je skvělým výchozím místem pro horskou turistiku.

Výchozím bodem výletu je Informační centrum Správy KRNAP, kde vám poskytnou užitečné a zajímavé informace o Krkonošském národním parku. Nabízí také možnost vypravit se na pěší túru se zkušeným průvodcem, který vám poskytne zajímavosti o dané lokalitě přímo v terénu. Od infocentra se vypravíte po hlavní silnici po proudu Zeleného potoka kolem autobusového nádraží ke křižovatce, kde zahnete vlevo. Půjdete po červené turistické trase stále rovně. Během cesty budete míjet kapli Panny Marie, která byla postavena v roce 1888. Dále přehradu V Bukovém údolí, která na řece Úpě vznikla v letech 1905–1906, aby zadržovala sedimenty včetně velkých kamenů a stržených stromů v případě velké vody. Pár metrů za přehradou uhýbá červeně značená trasa vlevo. Půjdete kolem turistického rozcestníku, který vás bude směrovat stále po červené k Modrému dolu. Cesta vede vzrostlým jehličnatým lesem kolem chaty Milíře a po 2 km vás dovede k dalšímu rozcestí, kde zahnete vpravo po žluté turistické trase. Vystoupáte asi 200 m a otevře se před vámi úchvatný pohled na Studniční horu. Toto asymetrické údolí vytvořené ledovcem je rájem pro přírodovědce a milovníky krkonošské květeny. Na loukách Modrého dolu rozkvétá například hořec tolitový, koniklec bílý, violka sudetská, fialový oměj nebo žluté úbory náholníků. Z Modrého dolu budete pokračovat vpravo stále po žlutě značené trase, která se po 100 m stáčí mírně vlevo a provede vás lesem, překročíte Studniční potok a řeku Úpu, až dorazíte k rozcestí v Obřím dole. Obří důl je přírodovědecky cenné údolí a také nejhlubší údolí v České republice formované ledovci, říční erozí a lavinami. Je místem oplývajícím pestrostí horské krajiny, živé přírody a svědectvím o rušné historii dobývání našich nejvyšších hor.

Odtud půjdete vlevo po modré turistické trase. Pohodová cesta vede lesy, loukami, podél řeky Úpy, kolem krkonošských bud až ke Kapličce v Obřím dole. Zde se vám nabízí možnost se na chvíli zastavit, posadit se u piknikového stolu, posvačit a vychutnat si jedinečný výhled na krkonošské hřebeny. V kapličce se nacházejí fotografie a texty o přírodní katastrofě z 29. července 1897, kdy mohutné deště uvedly do pohybu zemní laviny, která přímo v Obřím dole usmrtila 7 jeho obyvatel. U kapličky také začíná naučná stezka Mrtvé dřevo v živém lese.

Od kapličky se vrátíte zpět po modře značené trase, minete rozcestí k Modrému dolu, projdete kolem sochy Panny Marie s dítětem, která symbolicky vyprovází poutníky směrem k nejvyšší hoře Sněžce, a zhruba po 1,8 km od sochy přejdete most přes řeku Úpu. Za mostem se modrá turistická trasa stáčí mírně vlevo. Po 200 m dorazíte k rozcestí, kde odbočíte vlevo, opět překročíte řeku Úpu a budete pokračovat po žluté turistické trase zhruba 300 m. Zde na rozcestí zamíříte vlevo k Peckému pivovaru v boudě Máma, kde se na chvíli zastavíte a naberete nové síly na další kilometry. Tento minipivovar v Peci pod Sněžkou byl otevřen v roce 2017 a nabízí celkem čtyři druhy piv – světlý ležák spodně kvašený 12°, světlý ležák spodně kvašený 10°, tmavý ležák svrchně kvašený 13° a světle svrchně kvašené pivo 16°. Pivo můžete ochutnat ve stylové pivnici, domluvit si exkurzi do pivovaru nebo vyzkoušet pivní lázně.

Až naberete dostatek sil a možná i inspiraci na jinak strávený čas v Krkonoších, budete pokračovat po žluté turistické trase. Projdete pod lanovkou vedoucí na Růžovou horu až k rozcestí pod Větrníkem, kde se dáte vpravo po zelené turistické trase. Půjdete lesní cestou zhruba 900 m, přejdete po mostě přes Úpu a za mostem se vydáte vlevo po silnici vedoucí zpět k Informačnímu centru Správy KRNAP. Svůj výlet můžete zakončit ve Veselém výletu, pár kroků od autobusového nádraží, kde si lze v prostorách informačního centra pořídit třeba typický krkonošský suvenýr nebo zakoupit pohlednici. V prvním patře se nachází galerie, kde si můžete prohlédnout výstavy obrazů či fotografií.