resortní organizace
Přizpůsobení dostupnosti

Špindlerův Mlýn

Špindlerův Mlýn, autobusová nádraží – Bílý most – IC Správy KRNAP – NS Labský důl – Labská bouda – Zlaté návrší – Špindlerův Mlýn

náročnost: střední

Výchozím bodem výletu je horské středisko Špindlerův Mlýn, ležící v samém srdci Krkonoš. Město svým návštěvníkům nabízí rozsáhlou síť turistických stezek pro pěší, cyklisty i běžkaře na vrcholky hor i směrem do podhůří.

V centra města z autobusového nádraží se vydáte po zelené turistické trase ke křižovatce s unikátním Bílým mostem. Železobetonový segmentový obloukový most byl postaven v roce 1911 a pro svůj tvar se stal symbolem města. Most dlouhý 27,6 m je dnes součástí pěší zóny. Přejdete most a vydáte se vpravo po modré turistické trase proti proudu řeky Labe. Cesta vás dovede k dolní stanici lanovky na Medvědín. Odtud pokračujete vpravo přes most, projdete parkoviště a zahnete vlevo. Pokračujete po značené cyklistické trase K15 a zhruba po 200 m dojdete k Informačnímu centru Správy KRNAP. Zde si můžete prohlédnout expozici o historických proměnách krkonošské přírody a krajiny a samozřejmě zde získáte užitečné informace o Krkonošském národním parku.

Po návštěvě infocentra budete pokračovat asi 100 m po cyklotrase K15 a pak se dáte vlevo. Po cestě dojdete k mostu přes Bílé Labe a za ním zahnete vlevo k rozcestníku Pod Dívčí strání, kde začíná Naučná stezka Labský důl. Stezka dlouhá 7,5 km vám prozradí na 8 informačních panelech, jak se od sebe rozeznat kamení z morény a z potoka, bez čeho nemůže vzniknout krkonošská zahrádka nebo které ledovcové údolí je v Krkonoších nejpěknější. Cesta ledovcovým údolím, které téměř kopíruje meandry řeky Labe, vás provede krásnými krkonošskými lesy, nabídne vám úchvatné výhledy na krkonošské hřebeny a odhalí vám majestátnost nejvyššího českého vodopádu na říčce Pančavě a jedinečnost kaskádovitého Labského vodopádu.

Naučná stezka končí u Labské boudy, jejíž historie začíná již v roce 1830. V průběhu let prošla mnohými úpravami a vlastnilo ji několik majitelů. V roce 1965 bouda vyhořela, a tak byl v roce 1969 položen základní kámen nové devítipatrové železobetonové panelové budovy, která zde stojí dodnes. Zde máte příležitost si odpočinout a nabrat síly po náročném výstupu. Až budete připravení pokračovat, vydáte se vlevo po červené turistické trase směrem na Zlaté návrší a Vrbatovu boudu.

Na tomto úseku cesty budete sestupovat po Bucharově cestě. Cesta byla pojmenována na počest Jana Buchara, řídícího učitele z Dolních Štěpanic a jednoho ze zakladatelů české turistiky a lyžování v Krkonoších. Cesta byla vybudovaná jilemnickým klubem českých turistů a z velké části i zásluhou samotného Jana Buchara. Po trase budete mít nespočet možností se na chvíli zastavit a kochat se nádhernými výhledy do údolí Labského dolu. Máte příležitost si také prohlédnout z výšky stupně Pančavského vodopádu, u Hančova pomníku si připomenout tragický osud Bohumila Hanče a s tím spojenou historii lyžařských závodů v Krkonoších, ale také si užít dech beroucí rozhledy po našich nejvyšších horách. Červeně značená turistická trasa vás dovede až k Vrbatově boudě na Zlatém návrší, odkud se můžete svézt speciálním turistickým autobusem na Horní Mísečky, pak pokračovat linkovým autobusem do Jilemnice a dále přes Vrchlabí a zpět do Špindlerova Mlýna.