resortní organizace
Přizpůsobení dostupnosti

Z Horní Malé Úpy přes Šímovy Chalupy do Pece pod Sněžkou

Horní Malá Úpa, Pomezní Boudy – kostel sv. Petra a Pavla, Malá Úpa – Šímovy Chalupy – IC Veselý výlet, Pec pod Sněžkou

Kostel sv. Petra a Pavla v Malé Úpě.

náročnost: velká

Horní Malá Úpa, malebná horská obec s jedinečnou atmosférou, nedotčenou přírodou a typickými krkonošskými boudami je horským střediskem, pohádkovou vesničkou, ale také místem plným dobrodružství a zábavy. Do jejích nejvyšších míst, na Pomezní Boudy, se můžete svézt linkovým autobusem, Krkonošským cyklobusem nebo letním cyklobusem Pašerákem.

Z Pomezních Bud, od autobusové zastávky, se na cestu vydáte kolem boudy Malá Úpa vlevo po žluté turistické trase. Zhruba po 700 m dojdete k rozcestí, kde začíná maloúpská Pohádková stezka. Tato vycházková cesta s deseti zastaveními vypráví úžasné krkonošské pohádky Marie Kubátové. Od rozcestí budete pokračovat vlevo, stále po žlutě značené turistické trase. Na dalším rozcestí pokračujete rovně po žluté turistické trase. Projdete lesem, vyjdete na louku a otevře se před vámi nádherný výhled na nejvyšší horu Sněžku na vyhlídkovém místě u Rottrových Domků. Odtud pokračujete dolů lesem, přes dřevěný mostek až k rozcestí, kde se žlutá turistická trasa potkává s Pohádkovou stezkou, odkud pokračujete vlevo. Zhruba po 100 dojdete k nejklidnější a nejromantičtější části Malé Úpy, ke kostelu sv. Petra a Pavla. Tento barokní kostel byl postaven v letech 1788–1789 díky císaři Josefu II., který Malou Úpu navštívil v roce 1779. V roce 1806 však původní dřevěný kostel zasáhl blesk a kostel vyhořel. Okamžitě byla zahájena výstavba kostela nového a v roce 1807 v něm již byla sloužena mše svatá. V průběhu let byl kostel několikrát rekonstruován. Kostel patří do římskokatolické farnosti Janské Lázně a bohoslužby se v něm konají nepravidelně v letní sezoně.

Od kostela se vypravíte vpravo po modré turistické trase, kudy také vede Pohádková stezka a značená cyklistická trasa K 24, budete sestupovat do Dolní Malé Úpy k rozcestí u Spáleného Mlýna. V těchto místech stával Mohornův mlýn, ve kterém se v roce 1779 při své cestě ubytoval Josef II. doprovázen známým generálem Laudonem. Později však mlýn vyhořel a od té doby je toto místo známo jako Spálený Mlýn.

Z křižovatky u Spáleného Mlýna budete pokračovat vpravo proti proudu Malé Úpy asi 300 m a potom zahnete vlevo. Půjdete po cestě asi 100 m a na rozcestí se vydáte mírně vpravo, po cestě lesem budete stoupat vzhůru. Zhruba po 800 m dojdete k rozcestí, odkud budete pokračovat vlevo dalších 500 m, potom se cesta stáčí prudce vlevo a po pár metrech se napojuje na značenou cyklistickou trasu K 25. Touto cyklotrasou budete sestupovat ještě asi 600 m vyhlídkovému místu u Šímových Chalup. Šímovy Chalupy jsou tvořeny několika zachovalými původními krkonošskými roubenkami a staly se chráněnou vesnickou zónou. Na luční enklávě na Lvím dolem najdete místo plné klidu, pohody a romantiky. Dopřejte si čas, rozdýchejte se, užijte si kouzlo tohoto místa a pak se stejnou cestou vraťte zpět ke Spálenému Mlýnu.

Od Spáleného mlýna přejdete most přes Malou Úpu a budete pokračovat po modré turistické trase Krakonošovým (Latovým) údolím. Cesta mírně stoupá a pak zase klesá a zhruba po 2 km dorazíte k rozcestí u Janových Bud, které náleží k  Peci pod Sněžkou, resp. Velké Úpě. Od Janových Bud půjdete rovně po modře značené turistické trase. Tento pohodový úsek cesty mezi lesy, loukami, krkonošskými boudami a kolem lanovky vedoucí na Portášovy Boudy vás dovede až ke křižovatce v centru Velké Úpy. Na křižovatce zahnete vpravo a půjdete zhruba 500 m po hlavní silnici spojující Horní Maršov a Pec pod Sněžkou. Poté odbočíte vlevo, přejdete po mostě přes řeku Úpu a za mostem půjdete vpravo po modře značené trase. Cesta vás povede souběžně s hlavní silnicí, proti proudu Úpy, kolem katolické kapličky z roku 1877, až k mostu přes Zelený potok. Přejdete most a dostanete se ke křižovatce, kterou jistě poznáváte, a od ní se vydáte vlevo k Veselému výletu. V prostorách informačního centra Veselý výlet si můžete pořídit třeba typický krkonošský suvenýr nebo zakoupit pohlednici. V prvním patře se nachází galerie Veselý výlet, kde si můžete prohlédnout výstavy obrazů či fotografií.