resortní organizace
Přizpůsobení dostupnosti

Usměrnění návštěvnosti v Krkonošském národním parku vzhledem k zájmům ochrany přírody – VIII. etapa

CZ.05.4.27/0.0/0.0/22_164/0015581

Popis projektu:

Správa KRNAP se dlouhodobě snaží skloubit potřeby turistů a potřeby ochrany přírody národního parku.
Cílem tohoto projektu je zkvalitnění stávající návštěvnické infrastruktury - rekonstrukce turistického chodníku a lesních cest, umístění mostků a útulny, a zaměření se na bezpečnost návštěvníků obnovou traumatologických bodů, jež jsou důležité pro návštěvníky parku v případě nutnosti potřeby pomoci či informování o náhlých nebezpečných situací.

Projekt řeší obnovu traumatologických bodů, jež jsou důležité pro návštěvníky parku, kteří budou v případě nutnosti potřebovat pomoc či informovat o náhlých nebezpečných situací. Bod záchrany je místo v horách, lesích, či jiných místech, označených tabulkou s unikátním kódem, usnadňující lokalizaci v případě záchrany osob, výskytu požáru, nebo jiné mimořádné události.

Pěší turistické značené trasy (PTZT) byly v Krkonoších budovány postupně Klubem českých turistů a dnes patří k nejhustější části sítě PTZT v České republice. Podíl Správy KRNAP byl podstatně rozšířen v roce 2003, kdy Správa KRNAP převzala veškerou péči o tzv. těžké prvky (turistické vývěsní mapy, směrovky, směrovníky) a KČT provádí vyznačení barevným pásovým značením (dobrovolní značkaři). Naprostá většina vybavení v terénu je tedy pořizována a spravována Správou KRNAP.

Další řešenou oblastí je umístění mostků, lávek a útulny, jež vznikli ve spolupráci Správy KRNAP a vzdělávacích institucí. Dojde k výměně stávajících již dosluhujících starých lávek, jež byly předem vytipovány a určeny k výměně. Útulna slouží jako nouzový přístřešek pro turisty v nepříznivém počasí.

Posledním řešeným problémem projektu je rekonstrukce cestní sítě. Vysokou návštěvností dochází k ohrožování a poškozování přírody (eroze, sešlap poškozující zvláště chráněné rostliny, ohrožení lokalit zvláště chráněních živočichů, nitrifikace, odpadky, zavlečení nepůvodních druhů rostlin, rušení živočichů v ranních a večerních hodinách apod.). Vlivem opotřebení dochází k opotřebení cestní sítě a k významnému narušení tělesa cest. Je zapotřebí obnovit povrchy, obnovit a doplnit odvodnění a zajistit stabilitu mostků.

Celkové náklady projektu činí 8 397 990,00 Kč. Projekt je podpořen prostředky z Operačního programu Životní prostředí ve výši 7 138 291,50 Kč. Vlastní zdroje Správy KRNAP činí 1 259 698,50 Kč.