resortní organizace
Přizpůsobení dostupnosti

Putování za řemesly

Rokytnice nad Jizerou, radnice – vyhlídka Stráž – Janatův Mlýn Buřany – Stromkovická kaplička – Muzeum krkonošských řemesel Poniklá

náročnost: velká

Město Rokytnice nad Jizerou ležící v malebném údolí, kterému vévodí Kotel a Lysá hora, je ideálním místem pro pěší výlety po okolních stráních i do vzdálenějšího okolí. Výchozím místem je Dolní náměstí, kde stojí ojedinělá budova radnice z roku 1902 postavená na základě projektu firmy Holman a Krause z Vrchlabí stavební firmou Josefa Hájka z Rokytnice nad Jizerou. Od radnice vykročíte po žluté turistické trase. Zhruba po 800 m dojdete k rozcestí, odkud budete pokračovat rovně, stále po žluté, až k dalšímu rozcestí Pod Stráží, kde odbočíte vpravo a budete pokračovat po červeně značené turistické trase. Po této cestě dojdete zhruba po 500 m k rozcestí, odkud půjdete vpravo, přímo na vrch Stráž.

Skalní vyhlídka Stráž, nazývaná též Strážník, je místem dobrého kruhového výhledu na Jizerské hory, údolí Rokytnice a západní část Českého hřbetu s dominantou Kotle. Ve středověku byla Stráž využívána jako strážný vrch, sloužící k ostraze severní hranice českého království. Varovala před nepřáteli ohňovými či kouřovými signály nejen okolní osady, ale mohla prostřednictvím propracovaného systému předávat zprávy přes Kozákov až do středu Čech. Jiný výklad jména tvrdí, že je to po množství strážních ohňů, jež tady zakládaly za třicetileté války stráže švédského vojska.

Z vyhlídky sejdete zpět k rozcestí a budete pokračovat vpravo po červené turistické trase. Zhruba po 700 m dojdete ke křižovatce, kde odbočíte vlevo a tím opustíte červeně značenou turistickou trasu. Ale budete pokračovat po cestě, která je značenou cyklistickou trasou č. 4174, k dalšímu rozcestí, kde cyklotrasa odbočuje vlevo a zhruba po 600 m se dáte první odbočkou vpravo, kde opustíte i značenou cyklotrasu. Půjdete cestou mezi loukami a lesní cestou až k dalšímu místu, které rozhodně stojí za vidění. Je jím roubený Janatův Mlýn v Buřanech pocházející z roku 1767, který je významným dokladem historie mlynářství. Mlýn a jeho nejstarší dochovaná část – přízemí a vlastní mlýnice – jsou dílem stavitele Jana Bouzka ze Tříče. Rodina Janatova koupila mlýn od tříčských mlynářů v roce 1841, vlastnila jej a udržovala až do roku 2006. V původně dvoupodlažním mlýně s nástavbou mlýnice na pět podlaží můžete vidět dosud kompletní mlýnskou technologii a také funkční chlebovou pec.

Od mlýna půjdete vpravo a pokračujete po silnici zhruba 700 m k rozcestí, kde odbočíte vlevo a napojíte se tak na modrou turistickou trasu. Po ní půjdete mezi loukami, lesíky a kolem několika obytných domů až ke křižovatce, kde modře značená trasa odbočuje vpravo. Odtud půjdete zhruba 2,7 km přes louky a lesy, obydlené území Bratrouchova, skrz lesy V Janouchově Městě až k rozcestí ve Stromkovicích (autobusová zastávka Horní Dušnice). Zde modrá turistická trasa pokračuje přímo, současně s cyklistickou trasou K8A. Zhruba po 1,2 km od rozcestí se odpojíte od modře značené turistické trasy a necháte se vést značenou cyklotrasou K8A zhruba dalších 1,2 km, kde se na rozcestí od cyklotrasy, směřující vlevo, odpojíte a půjdete rovně a pak na prvním rozcestí zahnete vpravo. Po pár krocích dojdete k dřevěné Stromkovické kapličce ležící uprostřed lesů. Svatyňka vznikla v 60. letech 19. století, když tu Panna Maria nevidomé ženě navrátila zrak. Kaple se rychle stala vyhledávaným cílem poutníků a záhy vznikla i křížová cesta. V roce 1949 byla procesí zakázána. Kapličku opakovaně vykradli a dřevěná konstrukce v drsném podnebí zvolna podléhala zkáze. Původní kaple byla na jaře roku 2007 stržena, protože hrozilo její zřícení. Na jejím místě byla během tří měsíců Správou KRNAP a občanským sdružením Zdravé Krkonoše postavena dřevěná kaple zcela nová. Vnitřek kaple zdobí dřevěný oltářní obraz Panny Marie.

Od kapličky se vrátíte stejnou cestou zpět až k rozcestí (autobusová zastávka Horní Dušnice). Poté půjdete vlevo po žluté turistické trase, které je současně značenou cyklistickou trasou K8. Cesta se klikatí opět mezi zelenými loukami a lesy, poli a místy obytnými domky. Po 2,9 km se cesta stáčí vlevo a směřuje do obce Jestřábí v Krkonoších. Vy ale budete pokračovat rovně, kolem obytných domků, po neznačené cestě, která se zhruba po 900 m stáčí k silnici, kde zahnete vpravo. Silnice je značená cyklistická trasa K8. Po cyklotrase pokračujete zhruba 650 m a pak se dáte vedlejší cestou vlevo, z které se opět napojíte po pár metrech na značenou cyklotrasu K8. V těchto místech, kde se vedlejší cesta spojuje opět z hlavní silnicí, budete pokračovat vlevo a zhruba po 600 m dorazíte k Muzeu podkrkonošských řemesel.

Muzeum stojí po levé straně silnice vedle hřbitova. Soukromá sbírka téměř 700 exponátů nabízí svým návštěvníkům nahlédnout do dřívějšího života v podhůří Krkonoš. K vidění je zde zemědělská expozice, místnost na faře, svícení, zpracování lnu, praní a žehlení prádla, výroba másla, ševcovina, výroba knoflíků, šmelc, perličkové ozdoby, truhlařina, hospůdka, móda a módní doplňky první republiky, dětský koutek, výstava kočárků paní Jitky Krejčové, galerie krajek a další zajímavosti.

A pokud budete mít ještě čas a chuť vidět a vyzkoušet si, jak se vyrábí originální perličkové ozdoby, navštivte tradiční výrobnu vánočních ozdob Rautis, která se nachází přes cestu jen pár kroků od muzea.